אודותי

שמי צור וויש, ואני מטפל בהתמכרויות דיגיטליות של נוער למסכים.

בני נוער נקשרו תמיד לרוח משוחררת, לחשיבה רעננה ולא מקובעת, ולבחירות שיש בהן משהו מההרפתקה והאתגר. כשראיתי עד כמה ילדים ומתבגרים מוצאים עצמם ספונים בחדרם, מתמסרים לעולם הווירטואלי במקום זה האמיתי, גמלה בליבי ההחלטה לשחרר את הניצוץ והפלא הכלואים בנפשם. מוכשרים עד להדהים, חכמים ויצירתיים, אבל האזיקים הדיגיטליים חזקים מהם אפילו יותר.

כשלמדתי לתואר שני בפילוסופיה (אוניברסיטת ת"א) לא שיערתי שהעיסוק בחופש ובבחירה יקבל גוונים כל כך ממשיים. אך שוב ושוב אני פוגש בני נוער שהטכנולוגיה שולטת בהם, מנהלת אותם, ומכתיבה להם סדר יום חסר פשרות. כה רבה רודנותה עד כי היא גורמת להם לחשוב כי זוהי בחירתם החופשית, כשבפועל הם לא יכולים אחרת.

אבל רצון לפעול ולשנות אינו מספיק – צריך כלים אפקטיביים, מוכחים, שעובדים. הערוצים הטיפוליים שרתמתי לדבר הם ה- NLP והדמיון המודרך אותם למדתי במכללת רטר, במסגרת המסלול הדו-שנתי שבחסות אוניברסיטת חיפה.

אז מהו ה- NLP?

מדובר בגישה פורצת דרך שמבחינה בין ההתנהגות – ההתמכרות במקרה שלנו – ובין הכוונה החיובית העומדת בבסיסה. אם רק נדע לענות על הצורך שההתמכרות מנסה לספק, נפתחות אפשרויות רבות עוצמה ואפילו מרגשות. ואיך נשיג זאת? באמצעות טכניקות ייחודיות ומדויקות שעושות שימוש בערוצים הלא-מודעים שבאדם, באופן שבו המוח-האנושי פועל, כמו גם בכוחות הפנימיים הטמונים בנו ושרק מחכים לבוא לידי ביטוי. על נושא ה- NLP הקרוב לליבי אני מרצה במכללת רידמן לרפואה משלימה. בנוסף, אני בוגר המסלול להנחיית קבוצות של מכללת גישות.

אז זהו אם כן מסע של רגישות, ממקום מכבד וחומל, אבל גם של יסודיות וירידה לפרטים. ניסיוני כמהנדס בנין במשך למעלה משני עשורים (תואר ראשון, אוניברסיטת סנדרלנד, אנגליה) מקנה את אותו ממד של הבנת הדקויות, הגישה השיטתית והמעשית, תוך התמקדות במטרה הרצויה.

בהרצאות הורים שאני מקיים בנושא ההתמכרות הדיגיטלית, כמו גם מפגשי האחד-על-אחד הרבים שקיימתי, הביאו אותי אל התובנה כי לנושא כה מאתגר ולא-שגרתי יש להתמסר באופן המלא ביותר. הדבר שמייחד את אופן עבודתי הוא כי ההתמכרות הדיגיטלית היא התחום היחיד בו אני נוגע ומתמקצע.
ב'אני מאמין שלי', טיפול אפקטיבי באמת דורש את הבנת הניואנסים הספציפיים שמאפיינים את הנושא. כפועל יוצא הניסיון שצברתי רלוונטי ומקדם, מה שהופך את התהליכים לממוקדים ומהירים יותר.

בנוסף על מפגשים פרטניים עם בני נוער, אני מקיים מפגשים טיפוליים מבוססי NLP בפורמט קבוצה. לצורך זה אני עושה שימוש בפרוטוקול טיפולי אמריקאי פדרלי שנהגה ונוצר על ידי הפסיכולוג דר' ריצ'רד גריי. מפתח התכנית עשה בה שימוש במשך 7 שנים בקרב מאות משתתפים ובהצלחה רבה. היתרון של דרך זו היא יצירת קבוצת-שווים שמתמודדים עם קושי בעל אופי דומה, והם מקור השראה חזק. דווקא מאלו שמתמודדים עם קושי דומה יש נכונות לשמוע יותר ולהיפתח. לעיתים המפגש מעשיר את חייהם החברתיים של המשתתפים גם מעבר לזמן המשותף.

קראו עוד מאמרים באתר :