הרצאות הורים לזמן המסך של בני הנוער

בהרצאה המרתקת והעכשווית יוצאים-מהמסכים, תוך שימוש במידע מחקרי רלוונטי וסיפורי מקרה רבים, יוצגו ההבנות העדכניות ביותר ביחס לתופעת המסכים, השפעתן על בני הנוער, כמו על הדינמיקה המשפחתית.
נדמה כי השימוש העודף במסכים לא פוסח על בתים רבים, אך לא כל שימוש יוצא משליטה ומביא לשיבוש בתפקוד. ובמציאות בה הטכנולוגיה נותנת את הטון, והשפעתה – לטובה, אך גם לרעה – גדלה לממדים שלא נודעו בעבר, ניצב בפנינו אתגר מיוחד. פתאום הבדידות הפכה למציאות חייהם של מתבגרים רבים, הריחוק מבני המשפחה האחרים הופך לבולט, ההישגים הלימודיים לא מבטאים את מלוא היכולות, והנזקים הגופניים והנפשיים מוחשיים מתמיד.
אז בואו נבין בדיוק את אופי ההשפעה הדיגיטלית, הדברים שחשוב לדעת במיוחד, מה צופן לנו העתיד – ומעל לכל – איך ניתן לפעול כדי להחזיר לידינו את השליטה.

סדנאות בני נוער במסגרת בית ספרית

הגם שנוכחות הטכנולוגיה בחיינו כה חזקה, הידע שלנו עליה ועל השפעתה מועט. בני נוער רבים תופסים את הערוץ הדיגיטלי במובנו התמים והלא-מזיק, והם חסרים את ההתייחסות הביקורתית והזהירה. קל לראות את הצדדים החיוביים והנפלאים הקיימים – מקשר, נותן מידע, ומספק הנאה – ואילו את השלכות הרצויות פחות כמעט ולא מכירים. בשנים האחרונות גדלה המודעות לאלימות רשת, חרמות דיגיטליות, שיימינג, הימצאותם של טיפוסים מפוקפקים, כמו גם תכנים לא רצויים. והללו באמת סכנות אמיתיות ומוחשיות בעבור בני הנוער. אך הפוטנציאל ההתמכרותי הטמון במרחב הדיגיטלי זוכה להכרה מועטה ביותר.
המקום האידיאלי להגיע אל בני הנוער – באופן חווייתי, בגובה העיניים ובשפה שלהם – הוא במסגרת הבית ספרית. שם ניתן להנגיש הבנות מהסוג הזה, ולהפוך את ההתייחסות לעשירה ומאוזנת יותר.
חשוב לציין כי ההפעלות תבחרנה כשהן נותנות ביטוי לצורכי בית הספר, הדגשים שעלו, והערכים העומדים בתשתיתו.
ההפעלות המבוקשות ביותר:

  • דינמיקה קבוצתית בעידן הדיגיטלי – איך היחסים החברתיים השתנו, לאילו התנהגויות זה מוביל, ומהם כללי המשחק החדשים? 
  • מחשבים: לא מה שחשבת – חושבים מחדש על מחשבים וסמארטפונים, יתרונות לצד מחירים. מה זה נותן לוקח מבלי שנשים לב?
  • התמכרות דיגיטלית – למה זה קורה? על מה זה משפיע? ואיך ניתן לפעול כדי להחזיר את השליטה?
  • חרמות ואלימות בסמארטפון – האצבע הקלה על המקש, מה שהעין לא רואה, ומי נמצא שם בצד השני.
  • בריונות דיגיטלית: שיטה שיצאה משליטה – למה אינטראקציות שמסתיימות באופן נינוח במציאות, מתדרדרות לעימות
    לא מידתי במדיה הדיגיטלית?
  • דיגיטליות. מה לא מובן? – איך השימוש בטכנולוגיה בא על חשבון תקשורת לא-מילולית, מה זה עושה למסר, ואיך מתרבים החיכוכים ואי-ההבנות?

בנוסף לכל אלו, ניתן לגבש הפעלות ספציפיות בהתאם לצרכים שהתעוררו ועלו.

כלים אבחוניים וטיפוליים ליועצות/ רכזות בית ספריות

מי שרואים הרבה פעמים את השפעת המסכים על בני הנוער באופן הבלתי אמצעי ביותר הן אנשי הסגל החינוכי. באופן טבעי יש לרשות היועצות והרכזות הבית-ספריות יותר כלים מקצועיים להבין שאין מדובר בחיבה רבה לטכנולוגיה ולא יותר, אלא שהתפתחה תלות והתמכרות דיגיטלית. ועדיין, הנושא חדש יחסית, ולא מוכר מספיק.
לפניכם סדנה ייעודית וייחודית שנותנת התייחסות מובנית לקשיי בני הנוער, מאפשרת ליועצות והרכזות לדייק בהבנת האתגר שעלה, ובדרכי התגובה הרצויות.
הסדנה תכלול:

  • איך יודעים אם נוצרה תלות / ההתמכרות הדיגיטלית? הכלי האבחוני.
  • מה צפוי כשנוצרת התמכרות?
  • אבן הבוחן: משאבים משפחתיים מול עומק השימוש המסכים. מהו הערוץ ההתמודדות המועדף?
  • מודל ה.ב.נ.ה. – מה צריך לקרות כדי שהשימוש ישנה פניו?
  • המכאניקה של השינוי המשפחתי.
  • מדחיקים? מכחישים? הכלי של התערבות-פורמלית. 
  • האתגר הטיפולי שבהתמכרויות למסכים.
  • מהן ההתנגדויות הטיפוסיות, וכיצד מתמודדים איתם?
  • התפקיד הייחודי של היועצת / רכזת בית הספר.

הסדנה תתקיים בין כותלי המוסד הלימוד. משך הסדנה 4 שעות. עלות סדנה (לכלל המשתתפים) 850 ₪ כולל מע"מ.