שירותים מקצועיים

כשמתעורר הצורך להביא את השימוש במסכים בחזרה לשליטה, קיימת תמיד הדילמה של איך לפעול.

דרך פעולה אחת היא על ידי יצירת מציאות משפחתית חדשה – ניתנים להורים כלים שיטתיים ומובנים שתוצאתם תכנית ביתית לפעולה. זה דורש מחויבות הורית ופניות, ובנוסף אופי שימוש יחסית קל אצל המתבגר. תכנית זו תעבוד היטב אם היחסים המשפחתיים תקינים, הסמכות ההורית קיימת, ומה שמכשיל את ההתקדמות היא שאלת ה'איך'. קיימת המוטיבציה, אבל אתם לא בטוחים כיצד לפעול באופן מושכל ועקבי שיביא לתוצאות הרצויות. תכנית זו תיתן את השלבים לפעולה, הקשיים הצפויים, והדרכים להתמודד עימם.

אבל לא תמיד ההורים פנויים, ולעיתים גם קיימת ראייה שונה של הדברים על ידי כל אחד מההורים. מעבר לכך, הרבה פעמים השימוש הדיגיטלי כבר יצא באופן בולט משליטה, והדבר חורג מהיכולת ההורית להתמודד. לשם כך נוצרה דרך הפעולה השנייה – עבודה טיפולית עם בני הנוער. הרבה פעמים ניסו ההורים ללא הצלחה להביא את השימוש לשליטה, והדבר הוביל לעייפות, תסכול, ואפילו ליחסים עכורים בבית. במקביל, החריף אופי השימוש עד למצב בו הטכנולוגיה מהווה את מרכז חייהם של בני הנוער. לעיתים קרובות הדבר נפרס על שנים. במצב זה העבודה תהיה ישירות עם בן הנוער עצמו, לגיבוש העדפות והרגלים מאפשרים ומקדמים בהרבה.

יצירת מציאות משפחתית חדשה

יצירת מציאות משפחתית חדשה

כהורים, אתם רואים את הילדים שלכם נשאבים לשימוש מתמשך בטכנולוגיה, שכבר אינו בגדר פעילות פנאי, אלא משתלט על חלקו הארי של הזמן הפנוי. והגם שאתם בתחושה כי הדברים גולשים אל מחוץ לשליטה, אם רק היו בידכם הכלים המתאימים, דברים היו נראים אחרת. אם אתם בדעה כי המצב בר-שינוי, נשמרה סמכותכם ההורית, יש לכם את הכוחות והפניות, וכי למרות הכל האווירה בבית חיובית – תכנית עבודה ביתית יכולה לעשות את כל ההבדל.

אז מה תכלול תכנית כזו? היא תכלול את גיבושם כל כללי התנהלות מוסכמים חדשים, אופני פעולה מושכלים ומובנים, אופן-טיפול בסיטואציות טעונות, המכאניזם להגעה לעמק השווה באינטראקציה עם בני הנוער, איך מתמודדים עם האתגרים הצפויים - ובעיקר עם נפילות מתח או נושא האכיפה.

המתכונת ליצירת מציאות משפחתית חדשה כוללת שלושה מפגשים פרטניים כבני שעה וחצי כל מפגש, ובעלות של 1150 ₪ כולל מע"מ.

עבודה טיפולית עם בני נוער

עבודה טיפולית עם בני נוער

לכל אותם בני נוער שהשימוש במסך הפך מזה תקופה למרכז חייהם, כשעוד ועוד תחומי חיים אחרים נופלים קורבן לכך, עולה הצורך לטפל. במשפחות רבות קיימת התקווה שהשימוש יתקן את עצמו ויתאזן, יהיה פאזה חולפת כמו בהרבה שלבים בחיי ילדיהם. בפועל נדיר שזה קורה. מתגבש לו הרגל, שבחלוף הזמן הופך לתלות, ובחלק מהמקרים גם להתמכרות לשמה. זה מתרחש באופן מדורג, לעיתים לאורך שנים, וכשמחלחלת ההכרה ההתמודדות לא תמיד פשוטה. מה שבולט במיוחד הוא הרבה פעמים בדידות – וחברויות דיגיטליות אינן באמת תחליף, הריחוק מבני המשפחה ומההווי המשפחתי, הישגים לימודיים שלא משקפים את היכולת במלואה, והיווצרות קונפליקטים סביב השימוש והשלכותיו.

ישנם בני נוער רבים שהשימוש הדיגיטלי הפך לליבת חייהם, ובהרבה מהתחומים האחרים, אם לא בכולם, הם איבדו עניין. אפילו תחומים או אנשים שריתקו וריגשו אותם בעבר, נדחקו לקרן זווית. הם יכולים למצוא את עצמם שעות מול המסך הצבעוני, לאבד תחושת זמן, ואפילו לדלג על ארוחות.

באופן לא מפתיע, השימוש האינטנסיבי מפריע לבני המשפחה של המתבגרים הרבה יותר מלהם עצמם. למעשה הרבה פעמים הם לא מזהים כלל בעיה, ומדחיקים את קיומה. הצעה להביא את השימוש לאיזון תעורר התנגדות, והם יכחישו את עומק השימוש וממדיו.

עבודה טיפולית עם בני הנוער

תכנית אפקטיבית שתוביל לשינוי עמוק ומשמעותי בתבנית השימוש צריכה להביא בחשבון את הממדים הבאים:

  • התנגדות לטיפול - המתבגר לא רואה באופי השימוש הנוכחי בעיה, ולכן הרצון מצדו לעשות שינויים באורח חייו אפסי. התכנית לוקחת בחשבון כי מוטיבציית המשתתף ירודה, הוא קרוב לוודאי עוין לעניין, וגישתו מאופיינת בהתנגדות.
  • יצירת חוויה מהנה - השימוש הדיגיטלי העודף מביא להנאה רבה למשתמש, ולכן המפגשים הטיפוליים פועלים ליצירת עונג ותגמול רגשי. הדגש אינו על המחיר בצורה של סנקציה, אלא על הגמול בצורה של הנאה חזקה.
  • החזרת יכולת הבחירה - אופי השימוש הנוכחי מבטא אובדן שליטה. התכנית מתמקדת בהרחבת סקלת האפשרויות, האפשרות לבחור מתוך מכלול של פעילויות, ובשבירת תבנית האוטומט שמאפיינת את המציאות הקיימת.
  • חיזוק הביטחון העצמי - אם על רקע של חוויות לא מוצלחות, אישיות מופנמת, זמן התאקלמות ארוך, או קושי במציאת המקום בחברה – נוצרת הרבה פעמים פגיעה בביטחון העצמי ובתחושת המסוגלות. המאפיין הבולט של התכנית היא חוויית ההעצמה המשמעותית שעוברים המשתתפים, דרך חיבור לרגעי הישג ולרגשות חיוביים ומחזקים.
  • מציאת נטיית הלב העמוקה - החלופה המבטיחה ביותר לשימוש העודף במסכים צריכה להיות כזו שנובעת מזיהוי מה שמשמעותי ורב ערך עבורו - מתוך כבוד עצום להעדפות ולבחירות (הנורמטיביות) שליבו נוהה אליהם. דרך זיהוי אותו גרעין ייחודי, ניתן יהיה ליצור מרכז כובד אחר שיביא למוטיבציה משל עצמו.

התכנית יוצאת מנקודת ההנחה כי באדם קיימים משאבים רבים שאינם מנוצלים, והפניה למשאבים וכוחות אלו תאפשר יציאה לדרך חדשה ומאפשרת בהרבה.

שיטת הטיפול נשענת על גישת ה- NLP פורצת הדרך, שמאפשרת ניסוח אופני התנהגות ותגובה חדשים ושונים, בשילוב עם מחקרים עדכניים מתחום מדעי המוח. חוקרי ה- NLP חשפו את האופן שבו אנחנו מקודדים את ההרגלים שלנו, עד להפיכתם לאוטומטיים ולא-מודעים. באמצעות הבנה זו נפתחת הדרך לירידה לרכיבי החוויה לטובת הבנייתה המחודשת והמותאמת, לקראת חישוב מסלול מחדש.

טיפול מבוסס על תכנית פדרלית אמריקנית שנמשכה 7 שנים, עם מאות משתתפים ובהצלחה רבה. נעשו ההתאמות לקהל הישראלי, ובדגש על בני נוער.

אופי הטיפול יכול לקבל צורה של מפגשים פרטניים של אחד-על-אחד, או בפורמט קבוצתי, בהתאם להעדפת המתבגרים ובני משפחתם.

המתכונת הקבוצתית

המתכונת הקבוצתית

מאפשר למשתתפים להרגיש חלק עם בני נוער אחרים שמאופיינים באופי שימוש דומה, וקל להם להזדהות ולהתחבר. השיתוף מאפשר הפרייה הדדית, הרחבת ספקטרום האפשרויות, יצירתיות שנודדת בין המשתתפים, ועדים שרואים את ההצלחה וההתקדמות. ולא מעט פעמים נוצרות חברויות על רקע החוויה המשותפת והמקרבת - כקונטרסט חזק למצב הבדידות שהולך יד ביד עם השימוש העודף במסכים.

אורך התכנית: 18 מפגשים + מפגש היכרות עם ההורים.
מחיר כולל מע"מ: 3,230 ₪ (ניתן לפריסה לתשלומים)

הטיפול הפרטני

הטיפול הפרטני

מתאים במיוחד לבני נוער שמעדיפים את העבודה היחידנית, בסביבה מכבדת ששמה דגש על פרטיות. לכל אלה שמופנמים יותר, או שבחוויותיהם קיימים ממדים של בושה או מטען רגשי, המרחב התומך של האחד-על-אחד הוא הנכון בעבורם. גם באותם המקרים בהם התפתחה חרדה חברתית, העבודה היחידנית היא זו שנותנת את התנאים שמאפשרים התקדמות ושינוי.

אורך התכנית: 15 מפגשים + מפגש היכרות עם ההורים.
מחיר כולל מע"מ: 4,750 ₪ (ניתן לפריסה לתשלומים)